Donnerstag, 26. Dezember 2024

EXHIBITED New York, Pierpont Morgan Library, Fables from Aesop to Thurber, 1965 (without catalogue).

blogspot 4090 blogspot Peter A. Helm blogspot dweed face frankfurt hamburg heidelberg he1m mannheim münchen traces value www.polygraphicum.de AGE VIRTUEL B.V.S. EXP KST VALUER www.polygraficum.de https://www.christies.com/en/lot/lot-6411035 JEAN-BAPTISTE OUDRY (PARIS 1686-1755 BEAUVAIS) Album containing a frontispiece and 138 illustrations for books I to VI of the Fables of Jean de La Fontaine Price realised USD 2,700,000 Estimate USD 1,500,000 – USD 2,500,000 Closed: 25 Jan 2023 LOADING DETAILS FOLLOW SHARE Try ourCost Calculator SCROLL TO TOP Closed: 25 Jan 2023 DETAILS JEAN-BAPTISTE OUDRY (PARIS 1686-1755 BEAUVAIS) Album containing a frontispiece and 138 illustrations for books I to VI of the Fables of Jean de La Fontaine each drawing (except nos. 16, 23, 65 and 103) signed ‘JB. Oudry’ and dated ‘1729’, ‘1730’, or ‘1731’, the frontispiece dated ‘1752’; with a handwritten title page ‘FABLES/ DE/ LA FONTAINE/ DESSINEES/ PAR J.B. OUDRY/ PEINTRE ORD.RE DU ROY/ ET/ DE SON ACADEMIE DE PEINTURE ET SCULPTURE// OUVRAGE/ Commencé en 1729/ Et fini en 1734./ CONTENANT 245 FABLES.’; each drawing pasted onto the pages of the album, and above numbered from 1 to 139, but skipping 48; opposite each drawing the fable’s number (in Roman numerals) and title; on the last three pages an alphabetical index of the fables’ titles; pasted into the beginning of the book a handwritten note by De Bure frères dated 1828 describing the contents of the album and of the second volume brush and black (in a few cases brown) ink, gray wash, heightened with white, on blue paper, pen and black ink framing lines, blue wash; bound in contemporary blue leather gilt with lettering on the spine ‘DESSEINS DES/ FABLES DE LA FONTAINE PAR/ I.B. OUDRY’ and ‘PREMIERE PARTIE’ each drawing circa 9 7/16 x 7 1/2 in. (24 x 19 cm.), each page circa 12 1/8 x 10 in. (30.8 x 25.5 cm.) PROVENANCE Jean-Louis Regnard de Montenault, Paris, circa 1751. with De Bure frères, Paris; Jean-Jacques de Bure (1765-1853), Paris, 1828; Paris, 1-18 December 1853, part of lot 344 (both volumes), sold for 1,800 francs to Comte Antoine-Claire Thibaudeau (1765-1854), Paris; both volumes possibly given by him to Eugénie Doche (1821-1900), Paris; both volumes sold by her for 2,500 francs to Librairie Fontaine, Paris; both volumes sold for 5,000 francs in 1856 to Aaron Euryale dit Félix Solar (1815-1871), Paris; Paris, 19 November-18 December 1860, part of lot 627 (both volumes), sold for 6,100 francs in 1860 to Cléder for Baron Isidore-Justin-Séverin Taylor (1789-1879), Paris. Emile Péreire (1800-1875), Paris (both volumes). with Librairie Morgand et Fatout, Paris, bought circa 1876 (Bulletin de la librairie Morgand et Fatout, I, no. 6, January 1877, p. 482); both volumes sold to Louis Roederer (1845-1880), Reims; by inheritance to his nephew, Louis-Victor Olry-Roederer (1860-1903), Reims. Agnew’s, London; both volumes sold in 1923, with the rest of Olry-Roederer’s library, to Albert Simon Wolf Rosenbach (1875-1903), New York; Rosenbach Company, Philadelphia; both volumes sold circa 1946 to Raphaël Esmérian (1903-1976), Paris (his ex-libris); Palais Galliera, Paris, 6 June 1973, part of lot 46 (both volumes), sold for 2,000,000 francs to Claus Virch (1927-2012), Bermuda Islands (Art Associates Partnership), who dismembers the second album. British Rail Pension Fund, London (the first volume); Sotheby’s, London, 3 July 1996, lot 96. LITERATURE L. Gougenot, ‘Vie de Monsieur Oudry, peintre et professeur de l’Académie royale de peinture et de sculpture’, Mémoires inédits sur la vie et les ouvrages des membres de l’Académie royale de peinture et de sculpture, publiés d’après les manuscrits conservés à l’École impériale des Beaux-Arts, II, Paris 1854, pp. 379-380. J.-C. Brunet, Manuel du libraire et de l’amateur de livres, Paris, III, 1862, col. 753. H. Cohen, Guide de l’amateur de livres à figures et à vignettes du XVIIIe siècle, C. Mehl, ed., third edition, Paris, 1876, col. 228. R. de Portalis, Les Dessinateurs d’illustrations au dix-huitième siècle, II, Paris, 1877, pp. 483-489. H. Cohen, Guide de l’amateur de livres à vignettes (et à figures) du XVIIIème siècle, Paris, 1880, pp. 336-337. H. Cohen, Guide de l’amateur de livres à gravures du XVIIIe siècle, fifth edition, Paris, 1886, cols. 301-302. A. Després, Les Éditions illustrées des Fables de La Fontaine, Paris, 1892, p. 29. H. Cohen, Guide de l’amateur de livres à gravures du XVIIIème siècle, sixth edition, Paris, 1912, col. 548. J. Locquin, Archives de l’art français, new series, VI, 1912, Catalogue raisonné de l’œuvre de Jean-Baptise Oudry, peintre du Roi (1686-1755), p. 152, nos. 933-1072. Marquis de Girardin, ‘L’Édition des Fables dite d’Oudry de La Fontaine’, Bulletin du bibliophile et du bibliothécaire, 1913, pp. 219, 220. S. de Ricci, The Roederer Library of French Books, Prints and Drawings of the Eighteenth Century, Philadelphia and New York, 1923, [p. 7]. R. Gaucheron, ‘La Préparation et le lancement d’un livre de luxe au XVIIIème siècle. L’Édition des Fables de La Fontaine dite d’Oudry’, Arts et métiers graphiques, no. 2, 1927, pp. 77, 80. E. Rodocanachi, ‘Les Petites-filles de La Fontaine et la propriété littéraire’, Séances et travaux de l’Académie des sciences morales et politiques. Compte rendu, XC, 1930, pp. 95, 98. J. Vergnet-Ruiz, ‘Oudry, 1686 à 1755’, in L. Dimier, ed., Les Peintres français du XVIIIe siècle, II, Paris, 1930, pp. 146, 147, 182, part of nos. 169-445. H. Voss, in H. Thieme, U. Becker et al., eds., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zum Gegenwart, XXVI, Leipzig, 1932, p. 98. R. Genaille, ‘Les Fables de La Fontaines en tapisseries de Beauvais du XVIIIème siècle. Contribution à l’étude de J.B. Oudry’, Mémoires de la Société académique d’archéologie, sciences et arts du département de l’Oise, XXVII, 1933, p. 439. M. Roux, Inventaire du fonds français. Graveurs du dix-huitième siècle, I, Paris, 1930, pp. 57, 332-333; III, Paris, 1934, p. 503; IV, Paris, 1946, pp. 74-76. P. Mornand, ‘Iconographie des Fables de la Fontaine’, Le Portique, no. 3, 1946, p. 85.J. Furstenberg, La Gravure originale dans l’illustrations du livre français aux dix-huitième siècle/ Die Original-Graphik in der französischen Buch-Illustration des achtzehnten Jahrhunderts, Hamburg, 1975, pp. 17, 18, 79. H.N. Opperman, Jean-Baptiste Oudry, Ph.D. diss., University of Chicago, 1972 (published New York and London, 1977), I, p. 99-101, 128, 143; II, pp. 682-685, nos. D221-D359. H.N. Opperman, J.-B. Oudry, 1686-1755, exhib. cat., Paris, Galeries Nationales du Grand Palais, 1982-1983, pp. 24, 37, 39, 157-159. J.-B. Oudry, 1686-1755, exhib. cat., Fort Worth, Kimbell Art Museum, and Kansas City, The Nelson-Atkins Museum of Art, 1983, pp. 146-147, under no. 39 (catalogue by H.N. Opperman). Die französischen Zeichnungen, 1570-1930, exhib. cat., Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, 1983, p. 39, under no. 13 (entry by J. Eckart von Borries). U. Bodemann in Fabula docet. Illustrierte FabelBücher aus sechs Jahrhunderten, exhib. cat., Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek, and other venues, 1983-1985, p. 130, under no. 51. Drawings from the Collection of Mr. and Mrs. Eugene Victor Thaw. Part II, exhib. cat., New York, The Pierpont Morgan Library, and Richmond, Virginia Museum of Fine Arts, 1985, p. 32, under no. 10 (entry by S. Wiles). Dessins français du XVIIIe siècle de Watteau à Lemoyne, exhib. cat., Paris, Musée du Louvre, 1987, p. 91, under no. 119 (entry by L. Duclaux). Jean-Baptiste Oudry. Jean-Antoine Houdon. Vermächtnis der Aufklärung. Sammlung Fables. Mise en vers Jean de La Fontaine, estampes Jean-Baptiste Oudry, peintre du Roi, Paris, 1992, p. 8 (introduction by D. de Selliers). C.D. Denison, French Master Drawings from The Pierpont Morgan Library, exhib. cat., Paris, Musée du Louvre, and New York, The Pierpont Morgan Library, 1993-1994, p. 96, under no. 41. Paris, Bibliothèque Nationale de France, Jean de la Fontaine, 1995-1996, p. 154 (essay by C. Lesage). H.N. Opperman, in J. Turner, ed., The Dictionary of Art, London, 1996, XXIII, p. 667. S.F. McCulagh, ‘Illustrations for La Fontaine’s Fable 80, “Nothing in Excess” (“Rien de trop”), 1732’, Art Institute of Chicago Museum Studies, XXVI, 2000, no. 1, Maineri to Miró: The Regenstein Collection since 1975, pp. 42. Staatliches Museum Schwerin, exhib. cat., Schwerin, Staatliches Museum Schwerin, 2000, pp. 10-11 (essay by C. Schönfeld). European Drawings from the Collection of the Ackland Art Museum, exhibition. cat., Chapel Hill, Ackland Art Museum, 2001 p. 116, under no. 44 (entry by A.L. Schroder). P. Fontimpe, Jean de La Fontaine de A à Z. Dictionnaire historique, artistique et littéraire, Reims, 2001, p. 192. R.J.A. te Rijdt, De Watteau à Ingres. Dessins français du XVIIIe siècle du Rijksmuseum Amsterdam, exhib. cat., Amsterdam, Rijksmuseum, and Paris, Institut Néerlandais, 2002-2003, p. 67, under nos. 20-21, ill. S. Couturier, French drawings from the National Gallery of Canada, exhib. cat., Ottawa, National Gallery of Canada, Victoria, Art Gallery of Greater Victoria, and Edmonton, Edmonton Art Gallery, 2004-2005, p. 98, under no. 38. Oudry’s Painted Menagerie. Portraits of Exotic Animals in Eighteenth-Century Europe, exhib. cat., Los Angeles, The J. Paul Getty Museum, Houston, Museum of Fine Arts, and Schwerin, Staatliches Museum Schwerin, 2007-2008, pp. 2 (essay by C. Bailey), 76, 85, 88 (essay by C. Giviskos), 121 (essay by M. Morton). M.M. Grasselli, Renaissance to Revolution. French Drawings from the National Gallery of Art, 1500-1800, exhib. cat., Washington, National Gallery of Art, 2009-2010, p. 114, under no. 48. Reuniting the Masters: European Drawings from West Coast Collections, exhib. cat., Sacramento, Crocker Art Museum, 2016-2017, p. 97, under no. 20 (entry by C.D. Denison). A.L. Clark, Jr., in Tradition and Transitions. Eighteenth-Century French Art from the Horvitz Collection, exhib. cat., Paris, Petit Palais, Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, 2017, p. 72, under no. 13. X. Ressos, in A. Beyer, B. Savoy and W. Tegethoff, eds., Allgemeines Künstler-Lexikon. Die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, XCIV, Berlin and Boston, 2017, p. 41. A.L. Clark, Jr., French Drawings from the Age of Claude, Poussin, Watteau, and Fragonard. Highlights from the Collection of the Harvard Art Museums, Cambridge, Massachusetts, 2022 p. 154, under no. 52. EXHIBITED New York, Pierpont Morgan Library, Fables from Aesop to Thurber, 1965 (without catalogue). SPECIAL NOTICE This lot is offered without reserve. FURTHER DETAILS List of the 139 drawings contained in the album Frontispiece (A bust crowned by Aesop and animals), 1752 Book I 1. La Cigale et la fourmi, 1729 2. Le Corbeau et le renard, 1729 3. La Grenouille qui se veut faire aussi grosse que le bœuf, 1729 4-5. Les Deux mulets (two drawings), 1729 6. Le Loup et le chien, 1729 7. Le Génisse, la chèvre et la brebis, en société avec le Lion, 1729 8. La Besace, 1729 9. L’Hirondelle et les petits oiseaux, 1729 10. Le Rat de ville et le rat des champs, 1729 11. Le Loup et l’agneau, 1729 12. L’Homme et son image, 1729 13-14. Le Dragon à plusieurs têtes et le dragon à plusieurs queues (two drawings), 1730 et 1729 15. Les Voleurs et l’âne, 1729 16. Simonide préservé par les Dieux 17. La Mort et le malheureux, 1729 18. La Mort et le bûcheron, 1729 19. L’Homme entre deux âges et ses deux maîtresses, 1729 20-21. Le Renard et la cigogne (two drawings), 1729 22. L’Enfant et la maître d’école, 1729 23. Le Coq et la perle 24. Les Frelons et les mouches à miel, 1729 25. Le Chêne et le roseau, 1729 Book II 26. Contre ceux qui ont un goût difficile, 1729 27. Conseil tenu par les rats, 1729 28. Le Loup plaidant contre le renard par devant le singe, 1729 29. Les Deux taureaux et une grenouille, 1729 30. La Chauve-souris et les deux belettes, 1729 31. L’Oiseau blessé d’une flèche, 1729 32. La Lice et sa compagne, 1729 33. L’Aigle et l’escarbot, 1729 34. Le Lion et le moucheron, 1729 35. L’Âne chargé d’éponges, et l’âne chargé de sel, 1729 36. Le Lion et le rat, 1729 37. La Colombe et la fourmi, 1729 38. L’Astrologue qui se laisse tomber dans un puits, 1729 39. Le Lièvre et les grenouilles, 1729 40. Le Coq et le renard, 1729 41. Le Corbeau voulant imiter l’aigle, 1729 42. Le Paon se plaignant à Junon, 1729 43. La Chatte métamorphosée en femme, 1729 44. Le Lion et l’âne chassant, 1729 45. Testament expliqué par Ésope, 1729 Book III 46-47, 49-51. Le Meunier, son fils et l’âne (five drawings), 1729 52. Les Membres et l’estomac, 1729 53. Le Loup devenu berger, 1729 54. Les Grenouilles que demandent un roi, 1729 55. Le Renard et le bouc, 1729 56. L’Aigle, la laie et la chatte, 1729 57. L’Ivrogne et sa femme, 1729 58-59. La Goutte et l’araignée (two drawings), 1729 60. Le Loup et la cigogne, 1729 61. Le Lion abattu par l’homme, 1729 62. Le Renard et les raisins, 1729 63. Le Cygne et le cuisiner, 1729 64-65. Les Loups et les brebis (two drawings), 1729 66. Le Lion devenu vieux, 1730 67. Philomèle et Progné, 1730 68. La Femme noyée, 1730 69. La Belette entrée dans un grenier, 1730 70-71. Le Chat et un vieux rat (two drawings), 1730 Book IV 72-73. Le Lion amoureux (two drawings), 1730 74. Le Berger et la mer, 1730 75. La Mouche et la fourmi, 1730 76-77. Le Jardinier et son seigneur (two drawings), 1730 78. L’Âne et le petit chien, 1730 79. Le Combat des rats et des belettes, 1730 80. Le Singe et le dauphin, 1730 81. L’Homme et l’idole de bois, 1730 82. Le Geai paré des plumes du paon, 1730 83. Le Chameau et les bâtons flottants, 1730 84. La Grenouille et le rat, 1730 85. Tribut envoyé par les animaux à Alexandre, 1730 86. Le Cheval s’étant voulu venger du cerf, 1730 87. Le Renard et le buste, 1730 88. Le Loup, la chèvre et le chevreau, 1730 89. Le Loup, la mère, et l’enfant, 1730 90. Parole de Socrate, 1730 91-92. Le Vieillard et ses enfants (two drawings), 1730 93. L’Oracle et l’impie, 1730 94. L’Avare qui a perdu son trésor, 1730 95. L’Œil du maître, 1730 96. L’Alouette et ses petits avec la maître d’un champ, 1730 Book V 97. Le Bûcheron et le Mercure, 1730 98. Le Pot de terre et le pot de fer, 1730 99. Le Petit poisson et le pêcheur, 1730 100. Les Oreilles du lièvre, 1730 101. Le Renard qui a la queue coupée, 1730 102. La Vieille et les deux servantes, 1730 103. Le Satyre et le passant 104. Le Cheval et le loup, 1730 105. Le Laboureur et ses enfants, 1730 106. La Montagne qui accouche, 1730 107. La Fortune et le jeune enfant, 1730 108. Les Médecins, 1730 109. La Poule aux œufs d’or, 1730 110. L’Âne portant des reliques, 1730 111. Le Cerf et la vigne, 1730 112. Le Serpent et la lime, 1720 (for 1730) 113. Le Lièvre et la perdrix, 1730 114. L’Aigle et le hibou, 1731 115. Le Lion s’en allant en guerre, 1731 116. L’Ours et les deux compagnons, 1731 117. L’Âne vêtu de la peau du lion, 1731 Book VI 118. Le Pastre et le lion, 1731 119. Le Lion et le chasseur, 1731 120. Phébus et Borée, 1731 121. Jupiter et Métayer, 1731 122. Le Cochet, le chat et le souriceau, 1731 123. Le Renard, le singe et les animaux, 1731 124. Le Mulet se vantant de sa généalogie, 1731 125. Le Vieillard et l’âne, 1731 126. Le Cerf se voyant dans l’eau, 1731 127. Le Lièvre et la tortue, 1731 128-129. L’Âne et ses maîtres (two drawings), 1731 130. Le Soleil et les grenouilles, 1731 131. Le Villageois et le serpent, 1731 132. Le Lion malade et le renard, 1731 133. L’Oiseleur, l’autour et l’alouette, 1731 134. Le Cheval et l’âne, 1731 135. Le Chien qui lâche sa proie pour l’ombre, 1731 136. le Chartier embourbé, 1731 137. Le Charlatan, 1731 138. La Discorde, 1731 139. La Jeune veuve, 1731 SALE ROOM NOTICE Please note that the album was last sold on 2 July 1996, not 1986 as stated in the catalogue. Conditions of sale sites.google.com/site/christiescatalogues sites.google.com/site/londraseo sites.google.com/site/neuyorkseo

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen